søndag den 26. februar 2017

Fastelavn er mit navn

Det havde længe været min plan, at jeg ville bage fastelavnsboller. Jeg elsker vores traditioner, so fastelavnsboller måtte der til, inden fastelavn. Sidste chance var i går, så jeg gennemgik mormors gamle opskrifter for at finde den uden creme, men med marmelade. Der var ikke en i mellem de gamle Amo opskrifter, men i mappen med Amo opskrifterne, lå der en lille bagebog fra Brugsens Safir mel anno 1964 og der i fandt jeg en opskrift.



De glemte at skrive hvornår sukkeret skulle puttes i, men det gik alligevel

Den skønne bagside

Jeg piftede opskriften lidt op ved at putte en blanding af mandelmel, sukker og smør i hullet under marmeladen. Det gav nu ikke den store smagsmæssige forskel, men jeg havde lyst til at prøve. Fine så de ud, inden de kom i ovnen.


Da bollerne kom ud af ovnen, var de hævet så meget op, at marmeladen lå på toppen af bollen og ikke i et lille hul, som ellers var planen.


Lige inden den kedelige finale i Melodi Grand Prix, nåede jeg at lave glasur og pynte fastelavnsbollerne.


I formiddags skulle jeg til fastelavnsfest i Musikkens Hus sammen med min bror, svigerinde og niece samt min venindes datter. Jeg havde for noget tid siden bestilt en lille termotaske til enmadpakke, som jeg oprindeligt ville have brugt til kamerataske. Jeg endte med at købe en brugt kamerataske og havde ikke brugt termotasken. I morges kunne jeg derfor pakke kakaomælk, plastikkrus, fastelavnsboller, ekstra marmelade til at toppe op med og et par slikkepinde i tasken, så den var klar til en hyggelig fastelavnsfest.




Der var ikke så mange folk i Musikkens Hus, som sidste år, men alligevel vrimlede det med løver, prinsesser, Trolls mf. som slog til tønden, det bedste de havde lært.





Da tønderne var slået ned, slikket fordelt og kronerne sat på hovederne, gik vi hjem til min bror og svigerinde og spiste fastelavnsboller og drak kakao.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar