mandag den 21. december 2015

Peters Jul

"Jeg glæder mig i denne tid
Nu falder julesneen hvid
Så ved jeg julen kommer"


I mange år, har jeg været ret fascineret af den gamle historie om Peters Jul. For mig, er Peters Jul indbegrebet af rigtig dansk julehygge. Jeg fantaserede mig til det flotte juletræ, som bliver beskrevet i bogen. En kat, en svane og Pjerrot af sukker. Åh, hvor må det have været et flot træ. Det var pga. af den fortælling om juletræets fine pynt, at jeg bestemte mig for at begynde at samle på anderledes og lidt kitschede julekugler. Søstrene Greene var førhen et virkelig godt sted, at erhverve sih nogle sjove glaskugler, men de er blevet mindre og mindre sjove, i de sidste par år. I dag har jeg pyntet juletræ hos mine forældre og ganske, som i Peters Jul, har jeg forsøgt at holde det både traditionelt med flag og røde kugler, men jeg har også sat hunde, fugle, bjørne og en gås på træet, for der skal være plads til alle!


I et par år var jeg så fascineret af Peters Jul, at jeg hvert år, opsøgte en lokal bog antikvar, d. 1. December, når julebøgerne blev fundet frem. Jeg fik låst gamle bøger ud af glasmontre og købt et par stykker. Når jeg faldt over en ny udgave, måtte jeg naturligvis også eje den og da jeg fandt ud af, at den var blevet oversat til engelsk, måtte jeg også eje den engelske udgave. Jeg er holdt op med at opstøve flere udgaver af bogen, men falder jeg over den på et loppemarked, køber jeg den. Det er derfor jeg er endt med 2 bøger, udgivet i 1955.





Jeg har i mange år drømt om at eje Spisestellet "Peters Jul," med citater og illustrationer fra bogen. Jeg har spurgt i genbrugsbutikker mange gange. Googlet mig frem til antikvarer på internettet, som solgte dem og overvejet at købe dem. Men de er alt for dyre.

I fredags købte jeg 6 dækkeservietter med motiver fra Peters Jul, som Lene Bjerre står bag. Jeg vidste ikke helt, hvad jeg skal mene om dem, men i mangel af Peters Jul tallerkener, tænker jeg, at det går an.


I går tog jeg hen til Røde Kors og Kræftens Bekæmpelses genbrugsbutikker. Jeg valgte at gå i Kræftens Bekæmpelses butik "Igen," først. Der var 50% på deres julepynt, men der var ikke meget at komme efter. Da jeg ville betale, fik jeg pludselig øje på to store fade i en glasmontre. Det var fade fra Peters Jul serien, fra Royal Copenhagen. De var lidt dyre i forhold til mit "retro på budget" princip, men jeg vidste at de var billige, i forhold til, hvad en lille tallerken kostede hos en antikvar. Da jeg fik bekræftet, at der skam også var 50% på dem, var jeg hurtig om at beslutte mig for at købe dem. Da fadene var pakket ind i avispapir og mine køb var ved at blive slået ind på kasseapperatet, kom der en butiksmedarbejder med en kunde og spurgte om, hvor fadene var henne?!! De var lige blevet solgt til mig og ih, hvor var jeg glad for, at det var mig der kom først til kassen og glasmontren, for nu ejer jeg nemlig disse to skønheder.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar