søndag den 22. november 2015

Juleforberedelser

Julen er den bedste tid på året og jeg elsker når det igen er tid til at finde de gamle, nostalgiske nisser frem og at gå på jagt efter nye, i diverse genbrugsbutikker. Jeg forsøger at hygge om migselv med mine nisser, men julen i år, er på mange måder anderledes end før. Grundet den firmaoverdragelse, der blev trukket ned over hovedet på mig, er det første år i 16 år, jeg ikke skal til en eneste julefrokost. Det er hårdt at høre om andre der skal til julefrokost, eller har været til julefrokost. Af andre årsager, er der også gamle traditioner i familien, som ser ud til at ryge ud i år, af den ene eller anden årsag. Det piner mig en del, men der er ikke noget at gøre ved det. Det eneste jeg har indflydelse på, er mine egne juletraditioner, så jeg fylder stuen op, med alle de søde nisser, nøjagtig som jeg gør hver år, i håbet om, at de vil sprede lidt juleglæde, nu hvor, alt andet føles anderledes og forkert.



I forrige uge, blev det store grantræ sat op, ude på min arbejdsplads. Da træet var så stort, at de var nødt til at save de nederste grene af, besluttede jeg mig for at spørge, om jeg måtte tage nogle af grenene?!! Egentlig måtte de vist ikke forære det væk, men de var i deres gavmilde hjørne og lod mig gøre det. 4 store grene fik jeg slæbt med mig. Dagen efter kom mine forældre og klippede dem til, så de kunne tage dem med hjem. Der var nok gran til min dørkrans og til at pynte med på kirkegården. Således sparer vi i år penge på den front og jeg får igen i år, en helt gratis "genbrugs" dørkrans. Jeg kom til at lave kransen lidt stor i år, men fik så idéen til at omdanne kransen til et hjerte. Avisen inden i kransen er blød og nem at forme og jeg er ret godt tilfreds med resultatet.








Det første julepynt jeg satte op var min "gran" gurilande med lys i vinduet og herefter de mange, mange juleuroer fra Georg Jensen. Den nye juleuro købte jeg for det tilgodebevis jeg fik, da jeg byttede min afskedsgave fra firmaet.


De sidste par dage har jeg hentet mine kasser med julepynt ned fra skabene i gangen. Jeg er jule freak og har alt, alt for meget, men efter jeg for nogle år siden, bestemte mig for kun at have retro og vintage julepynt fremme, er det blevet lidt nemmere at finde de rigtige kasser. Næste gang julepynten skal findes frem, er jeg genhuset i en ny lejlighed, så hvordan det kommertil at gåtil den tid, ved jeg ikke. Men i år får den gas, som altid.

Jeg satte en tørresnors-wire fra Søstrene Grene op i loftet over vinduet. Den tidligere beboer havde efterladt nogle skruer i loftet og jeg kunne lige netop trække tørresnoren mellem skruerne over vinduet. Derefter hængte jeg mine søde knænisser der op. På trods af, at jeg ikke har set en eneste knænisse i genbrugsbutikkerne i år, var jeg heldig at finde en i torsdags og så var den endda gratis! I min iver for at finde nyt, gammelt julepynt, pendler jeg rundt mellem alle byens genbrugsbutikker. I sidste uge var jeg så heldig at finde en Lyholmer nissepige til 5kr, på bunden af en papkasse hos Kræftens Bekæmpelses butik IGEN. Torsdag aften, besluttede jeg mig for at jeg ville besøge boligforeningens bytte / genbrugscentral, for at se, om  de skulle ligge inde med noget gammelt, charmerende julepynt. Og der sad han. Den skønneste knænisse, jeg længe har set. Tidligere på dagen fandt jeg en hel troldenisse familie fra Daells Varehus, i Kirkens Genbrug på Boulevarden.





I dag vågnede jeg alt, alt for tidligt, så der flyttede indbyggerne i min Ikea nisseby.



På tvbordet flyttede de skønne, gamle velour nisser og dyr ind

Vinterens første snevejr, så vi ikke noget til i Aalborg

Jeg har meget mere julepynt, jeg skal have fundet plads til, men nu er nogle af de vigtigste ting kommet frem og så kommer resten frem, hen af vejen, når en idé opstår. Mon ikke også snart, mine Trip Trap nisser flytter ud i køkkenvinduet?!! 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar