mandag den 7. august 2017

Indretning og gør det selv teak skænk

Jeg har ikke engang boet i min lejlighed i 2 mdr. endnu og alligevel har jeg flyttet om på mine møbler adskillige gange. Jeg fik nogle Ikea skabe af min lillebror og svigerinde, som ikke længere havde plads til dem, da de for nylig flyttede i rækkehus. Alligevel har jeg ikke haft plads nok til alle mine mange ting. Det skyldes, at jeg smed min store palisanderreol ud, da jeg skulle genhuses i november. Jeg har stadig mange flyttekasser, som ikke er blevet tømt, fordi jeg simpelthen manglede opbevaring til dem. Også i køkkenet mangler jeg lige lidt plads til det sidste, men jeg håber det kommer. Jeg venter på at IKEAs nye katalog udkommer om en uge. Der må da være noget jeg kan bruge!

For et par uger siden hjalp min far mig med en masse projekter. Jeg fik sat lamper, hylder, skabe og spejle mm. op i lejligheden. Vi blev ikke færdige, men vi noget en hel del. Køkkenet er næsten færdig nu. Dog mangler jeg et skab eller nogle hylder under min køkkenbar, så jeg kan få plads til de sidste ting. Min lillebror havde lavet et flot Cirkelkaffe billede til mig af perler til min fødselsdag, så nu skal jeg lige have flyttet et par ting, for at få plads til det også, men ellers er det bare mit tv, som mangler at blive sat op der ude. Jeg havde ikke spisebord i mit gamle køkken, men jeg drømte om en lille kaffeplads der ude og selv uden tv på væggen, har det allerede vist sig at være rigtig hyggeligt at sidde der ude ved mit nyespisebord, som jeg købte til et spejder loppemarked for et par mdr. siden.






I min entré fik jeg den ene gode idé efter den anden og pludselig fik jeg en rigtig smart entré, som allerede har fået en del "likes" fra venner og folk på IG. De røde Koizol plastikbeholdere har jeg haft liggende i næsten 3 år. De blev købt i en genbrugsbutik ved en genbrugsplads til 10kr pr. stk., men de ligner jo næsten en Verner Panton kreation, som de kom op at hænge der, i mit hjørne, som førhen husede et skab til overtøj.



Helt færdig er min entré ikke endnu. Jeg vil nemlig gerne have hængt de mange souvenir platter op der ude også. Og før at gøre plads til en evt. større sofa, har jeg valgt at sætte mormors gamle teak kommode der ud også, da det er en stor entré og en lille kommode. Jeg tror det bliver pænt, når platterne kommer op på væggen også.


Ude i min morfars gamle værksted spottede jeg for nogle år siden en gammel teaktræsskænk. Desværre manglede benene og jeg havde ikke plads til det, da jeg jo havde min store palisander reol. Min mormor syntes også at det var en skam, at den bare stod gemt væk i et værksted til ingen verdens nytte. Nu har jeg plads. Så med hjælp fra min far hentede jeg den hjem i deres have, hvor jeg gjorde den i stand. Min morfar har brugt den til at opbevare maling mm., så den trængte til en ordenlig omgang knofedt og olie.


Først vaskede jeg det grundigt med en stærk sæbe på en svamp. Jeg skyllede sæben af med en vandkande.





Bagefter sleb jeg alle overflader med fint sandpapir og børstede slibestøvet af.



Til sidst fik hele skabet en omgang rå lindeolie, som jeg gned på med en bomuldsklud.



Det blev så flot!

Skænken havde jo ikke nogle ben, så jeg fik en idé. I kælderen havde jeg nemlig 2 teak skamler stående, som jeg ville have ompolstret. Dem havde jeg fundet i en container og da jeg ikke har haft modet til at ompolstre dem, var det aldrig blevet til andet end at afmontere de gamle sæder og vaske dem.... Måske kunne de bruges som ben? Og sørme jo. Jeg synes det passer så fint sammen og tænk at jeg nu har fået så fin en skænk, som kun har kostet mig lidt knofedt! I love it! Nu har jeg igen lidt plads til nogle af alle de ting, som stadig ikke er blevet pakket ud.



For at få plads til skænken - eller dækketøjsskabet, som det også kaldes, måtte jeg først flytte min teak kommode ind i soveværelset, for derefter at flytte min palisander vitrine, så der blev plads til skænken. Det hele ser så fint ud. Nu skal jeg bare have tømt de sidste, mange flyttekasser, så min (sove)sofa kan komme i gæsteværelset og jeg kan få en ny og større sofa.

Ved siden af vitrineskabet står et hyldeskab med dvd'er midlertidigt


I soveværelset har jeg også fået hængt lidt ting op. Bl. a. det gamle medicinskab, som jeg var heldig at finde til 30kr for et par mdr. siden. Jeg havde også nogle kurvehylder fra et loppemarked og en gammel stearinlysholder, som jeg lavede om til smykkeopbevaring. Der var lige plads til dem i et hjørne ved siden af et vindue og så fik jeg hængt et lille billede op af en ballerina, som min morfar har malet og foræret mig for mange år siden. I hjørnet på gulvet neden under,  har jeg valgt at sætte et gammelt pinup (?) billede, som jeg fandt da jeg hentede teak skænken på min morfars gamle værksted. Det matcher farven på gardinet og tæppet fra mormor og morfars gemmer, ret godt.




Jeg nærmer mig noget der ser fuldendt ud, men har stadig 2 "problem rum." Nemlig mit kontor og mit gæsteværelse, som pt. mest af alt kan sammenlignes med et kælderrum fyldt med flyttekasser. Jeg kommer forhåbenlig snart i bund med de rum også. Om ikke andet, er der altid noget at give sig til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar