onsdag den 1. juni 2016

Olsens halvtomme bagagerumsmarked og min temmelig fyldte altan

Af en eller anden grund havde jeg ikke opsnappet at der var Olsens bagagerumsmarked i søndags. Det var min mor der gjorde mig opmærksom på det, så vi gik der over en time før lukketid, men da var de allerede ved at pakke sammen. Jeg havde nu heller ikke forventet at der ville være ret mange mennesker, dagen efter byens største fest, karnevallet. Der var mildest talt tomt.



Tomt er der ikke på min altan. Faktisk er der nu ved at være så fyldt, at jeg må tænke kreativt for at på plads til mere. Men så gør jeg da bare det! I går fik jeg lyst til at tage i Plantorama, bare for lige at se, om de skulle have fået noget nyt og spændende hjem. Inden jeg tog afsted, kiggede jeg hurtigt på forsiden af deres hjemmeside, hvor jeg så, at de havde halv pris på deres sommerfuglebuske. Den jeg købte sidste år, har jeg erklæret endelig død for et par uger siden. Det er min egen skyd. Jeg havde nemlig ikke sat den i mere jord, så den har haft det trangt i sin potte. Jeg tog i Plantorama, velvidende at jeg også var nødt til at gå i Ikea, hvos jeg endte med at købe flere planter. Ikea har nemlig nogle ret fine grønne opbevaringskasser, som passer til de fleste planter. I går tog jeg min sidste kasse i brug, da jeg plantede mine broccoli fra Bilkas samlepotter der over i. Det er mit første forsøg med broccoli. Noget andet, jeg også bestemte mig for at afprøve i går var gulerødder. Jeg har sået gulerødder i en spand. Om det lykkedes ved jeg ikke, men nu prøver jeg.

Broccoli (til venstre), rødbeder (til højre) fra Bilkas samlepotter

Til min store glæde, så jeg at Plantorama havde fået Stevia hjem. Den sødskærm jeg købte sidste år, som substitut for Stevia, var på ingen måde sød nok til mig. Derfor stod Stevia også på min "to buy" liste til altanen i år. Den sødskærm som overvintrede, så lidt træt ud, så jeg vil forsøge at genoplive den, ved at sætte den i en potte for sig selv.

Min sørgelige sødskærm

Stevia

Jeg fandt også 2 mynter, som jeg gerne ville have med hjem. Æble mynte og Appelsin mynte. Jeg fandt også en lille sommerfuglebusk til 40kr, som jeg købte med hjem.
Plantorama og Ikea ligger lige ved siden af hinanden, så det var en smal sag at gå over på den anden side ad gaden og købe 5 grønne kasset hjem, til 10kr pr. stk.




Da jeg kom hjem, var det nemt at plante de nye mynter i hvert sit hjørne af en kasse. 2 store mynter, købt i Tyskland, blev også flyttet der over og således har jeg nu 2 grønne kasser, med 4 mynter i hver. Hvad jeg skal plante sommerfuglebusken over i, har jeg ikke helt bestemt mig for endnu.

Sommerfuglebusk i midten


I dag har jeg plantet 2 agurkplanter fra Bilkas samlepotter i større potter og gjort det samme for mine eneste 2 jungle agurk planter. Jeg har sat dem i min plexiglas reol fra Blåkors, som agerer åbent drivhus her på altanen. Jeg har også flyttet lidt rundt på mine mange anis isop planter og givet dem mere jord.

Jungleagurk (bagerst), lilla tomatplante (midten), agurk (forest)

Anis Isop

I dag er det officielt sommer og jeg føler at jeg har været før ude med alt på altanen i år, så jeg håber at det giver pote. Jeg høster ihvertfald godt af mine krydderurter. I går puttede jeg f.eks. Persille, citron timian, dild, rosmarin, karry og toppene af forårsløg i mine farserede portobello svampe.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar