søndag den 28. december 2014

Kold dag i Aalborg Zoo

jeg havde en fribillet til Aalborg Zoo, som skulle bruges inden nytår. Derfor valgte jeg at tage der ind i dag. Der var godt med frost i luften, så jeg havde håber på, at isbjørnene var lidt mere livlige end normalt, da dette jo er vejr, tilpasset deres natur. Først skal jeg måske lige sige, at jeg altid har haft en drøm om at blive dyrepasser. Jeg tog 2 semestre på en jordbrugsskole, hvorefter man skulle finde en praktikplads, for at videreføre sin uddannelse, som dyrepasser. Landbrugsdyr har aldrig sagt mig særlig meget, så selv om jeg gennem uddannelsen fik et malkebevis (som man skal have for at malke), havde jeg ikke lyst til at tage en praktikplads på en malkegård eller i en svinestald. Jeg indså hurtigt, at der var alt for mange om at søge praktikpladser i de 4-5 zoologiske haver, som vi havde i Danmark, så efter det ene afslag efter det andet, var den drøm lige som slukket.... Dog ikke mere, end at den stadig gør sig gældende, i min fantasi. Eksotiske dyr vil altid fascinere mig, så førhen tog jeg ofte på Foto Safari i Aalborg Zoo. Dengang havde jeg årskort og bedre tid. I dag havde jeg både tid og en fribillet. Mit yndlingsdyr er chimpansen. Jeg har været i erhvervspraktik hos chimpanserne (og de dyr, som hørte til afdelingen, bl.a. Bjørne, bavianer og fugle) 2 gange hos Aalborg Zoo. Så har jeg været i praktik hos Givskud Løvepark, hvor jeg også fulgte chimpanserne og de dyr, som hørte til afdelingen (næsehorn, surikater, savannedyr mf.). Jeg føler mig ret heldig over mine ophold i bådecAalborg Zoo og Givskud Løvepark. Det er ikke mange, der kan prale af at have givet en girafkalv sutteflaske, smurt marmelademadder til chimpanserne, hjulpet med at veje tigerunger, fodret bjørne med hænderne og brugt oceaner af tid, på at få en doven kamel til at rejse sig op.. Jeg vil lige dele et af de bedste råd jeg har fået under mine praktikophold. Vil man gerne være gode venner med dyr og dermed have mulighed for at få dem hen til sig og vinde deres tillid, er at lade dem lugte til din ånde. Dette gøres ikke ved at puste dem ondskabsfuldt i hovedet. Nej. Ganske forsigtigt puster man svagt i deres retning, som når man fløjter, men uden lyd. Dyrene bruger deres lugtesans til at fornemme om man er sød eller farlig. Der er selvfølgelig også andre metoder, der er gode at kende, men denne kan bruges til stort set alle dyr. Hvis man f.eks. har en hund, som er bange for et barn eller omvendt, anbefaler jeg denne "duft metode," men husk at forholde jer rolige, så man ikke skaber unødig angst hos hunden... Altså ingen urolige bevægelser. Den er god nok. Det virker. Prøv det næste gang du kommer i nærheden af et dyr.

Nu skal i komme med på min fotosafari i Aalborg Zoo.











(Rovdyrene skulle vist have girafsteg i anledningen af årsskiftet og så ikke mere om den giraf)


































Jeg måtte sætte farten lidt op til sidst, for at nå en aftale. Det betød, at jeg måtte springe over et par dyr. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar