torsdag den 20. oktober 2016

Min yndlingstid er begyndt

Tirsdag var jeg taget en tur til de 2 genbrugsbutikker i Kærby "Igen" og Røde Kors. Det var ikke fordi der var noget specielt spændende i butikkerne, men jeg købte dog et par Nike Air sko til 55kr. Jeg har ofte svært ved at finde sko som både er store nok og bløde nok til mig. Mine dårlige ankler kræver en god stødabsorbering, hvilket vel egentligt er formålet med Nike Air skoene.


Hos Røde Kors var de i fuld gang med at stille julesagerne frem, men der var spæret af, så man ikke kunne komme til det. Det skulle nemlig først sælges fra onsdag. Jeg var lidt i et dilemma, for måske kan du få øje på den skønne nissepige jeg allerede har et par stykker af, der henne i reolen? Det var ihvertfald det første jeg spottede.


Jeg ville godt have vidst hvor meget den kostede, så jeg kunne se om det var umagen værd at mødr op til åbningstid næste dag, men de ville ikke oplyse nogle priser. Derfor var jeg nødt til at møde op til åbningstiden onsdag. Jeg kom som den første, men inden butikken åbnede, stod der pludselig 5-6 personer. Da vi fandt ud af at døren ikke var låst, gik vi ind. Jeg nåede lige at gribe en kurv på vej over til hjørnet med julesager. Der var kamp til stregen, da jeg endelig nåede julesagerne. En anden dame havde nemlig udset sig samme reol, så de sidste skridt mod reolen blev skelsættende for hvem af os som ville få fingrene i nissen først! Vi blev begge en smule overraskede, da vi til mit held, havde udset os en nisse på hver sin hylde og således lykkedes det mig at få den skønne nissepige med hjem til samlingen.

Julemanden fandt jeg også hos Røde Kors

Jeg ved at det ofte er på bunden af kurve og kasser man kan finde skjulte skatte, så jeg gik lynhurtigt i gang med at gennemkæmme 2 små kurve. Mit hjerte hoppede lidt, da jeg først fandt Karen K nissen på gedebukken og derefter den med katten. 2 nisser, som jeg ikke hidtil er stødt på. Så der var lidt guf til samlingen igen.

Lyskæden med fluesvampe er fra Bilka. Den er desværre ikke så køn, når den er tændt.

Der stod også et par porcelænsstager, som jeg før har set til salg for 150kr i genbrug. Jeg ved dog ikke hvem der har lavet dem, men jeg havde en i forvejen, så da disse stod til 5kr måtte de naturligvis også med hjem.

Er der nogen som ved hvem der har lavet lysestagerne med en smal guldkant for neden? Har også købt en med en julemand.

Der var også et par fluesvampe og 2 fine glaskrus, som jeg måtte have med hjem. Jeg var så tilfreds med mine fund, at jeg også købte en sjov spilledåse med hjem. Et spejl med 2 magnetiske nisser, som vist nok skal kunne danse hen over søen. Skøjte er det vel nærmere.

Kitchet spilledåse

Da jeg følte at jeg havde set alle tingene igennem, kunne det ikke gå mig på, da den anden dame pludselig jublede "Yes!!" over at have fundet en lille risengrødstallerken fra Stavanger Flint. Jeg havde jo heldigvis sådan en tallerken der hjemme i forvejen. Jeg undrede mig over, at der ingen juleduge var, så jeg gik en runder i hele butikken og fandt da også et lille stativ med et sølle udvalg. Dog fandt jeg 2 brune Södahl dækkeservietter og en sød lysdug, ligeledes fra Södahl.


Jeg var oven ud lykkelig for mine fund, da jeg gik hjem der fra. Jeg nåede lige hjem at spise middagsmad, inden min mor kunne fortælle mig, at de også havde fundet julesagerne frem i den store genbrugsbutik i Svenstrup og jule-tosset som jeg er, stod jeg selv i butikken 20 min. senere. De havde fundet julesagerne frem i torsdags, så der var ikke rigtig noget at komme efter. Men jeg fandt da en lille dug/ juletræstæppe og en julefilm.


Jeg besluttede mig for at stå af bussen ved Kirkens Korshærs butik, som ligger et godt stykke fra selve byen. Der var nu nærmest ingen julepynt tilbage, så ddet blev blot til en æske med gamle flagranker og et lille stofophæng.



Da jeg kom hjem var jeg så tilpas meget i julestemning, at jeg gav mig til at se julefilmen inden jeg lavede mig en portion risengrød.


I mens risengrøden stod på komfuret, fik jeg rydet ud i et af mine køkkenskabe. Inden. Længe skal alting pakkes ned i kasser, så at få tømt et skab med gamle krydderrier, kaffepulvver mm. hvor af det meste havde overskredet sidste andvendelsesdag, ja det gav også en vis selvtilfredsstillelse. 3 poser med madaffald gav også lige anledning til at give mig en lærestreg. For eftertiden vil jeg kun købe ting, som jeg også får spist! På den måde slipper jeg måske også for at fylde et helt skab op med krydderier. Det kunne da være dejligt, hvis det kunne nøjes med at fylde en hylde.

Den brune Södahl dækkeserviet 

Jeg fik egentlig lyst til at se hvor stor min samling af Karen K nisser er endt op med at blive, så mon ikke jeg lige skal slutte af med et billede... Og så kan jeg jo håbe på, at jeg finder nogle af de figurer jeg mangler. Bl. a. den med de to nisser på grisen, julemanden med stokken (som måske, måske ikke er en Karen K figur), englene og de store nisser. Men det er jo den evige jagt, som gør det så spændende.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar