torsdag den 22. december 2022

Sommerferie i Hamburg

Nu er det efterhånden længe siden, jeg kom hjem fra min sommerferie i Hamburg, så her kommer lige en lille beretning derfra.

D. 18. juli tog jeg toget til Bjerringbro, hvor jeg overnattede hos min veninde, da vi skulle med toget tidligt næste morgen. Vi nåede lige ind i et par genbrugsbutikker på turen fra toget.


Næste morgen stod vi tidligt op. Det var en smuk morgen og mosekonen havde gang i et stort bryggeri.

Vi skulle skifte tog i Århus, så vi kunne lige nå at spise lidt morgenmad på McDonals først. Det var første gang jeg smagte deres McMuffin, som de kun sælger om morgenen. Den var meget god.



Da vi nåede den tuske grænse, fik vi at vide, at vi skulle tage mundbind på, da der var Covid-19 restriktioner, når man benyttede sig af offentlig trafik i Tyskland. Hver kommune har sine egne regler, og i Hamburg var det ikke nok at benytte et mundbind. Der var nemlig  et særligt krav om, at mundbindet skulle være af typen FFPH2, som er et særlig tykt filter. Mine forældre havde netop været i Gamburg et par uger forinden, så jeg bad min mor købe disse mundbind med hjem, så jeg havde dem.


Da vi ankom til Hamborg var der rigtig varmt. Det var lige under hedebølgen, så i kan nok regne ud, hvor varmt det var. Heldigvis lå hotellet blot et par minutteres gang fra Hamburg banegård. Da vi kom med et tidligt tog, kunne vi ikke tjekke ind på vores værelse, før et par timer senere, så vi fik lov at sætte vores kufferter i et baggagerum, og tog ud for at se os lidt omkring. I Tyskland havde de sat prisen ned på offentlig transport, grundet de stigende benzinpriser. Derfor kunne man købe en togbillet til 9€ som kunne benyttes uafbrudt resten af måneden. Så sådan en købte vi, og hoppede på en bus ind til centrum, hvor vi købte lidt koldt at drikke på Starbucks og så os lidt omkring, inden vi tog tilbage til hotellet.

Lige udenfor hotellet, lå denne lille kirke


Da vi havde tjekket ind på vores værelse, bestemte vi os for, at vi lige så godt kunne tage i Primark den første dag, da vi nu havde billet til metroen. Primark er en af mine yndlingsbutikker. De har altid så meget smart. Især om sommeren. Jeg mindes engang jeg kom ud af Primark i London med 3 store poser. Den e gang blev det kun til en enkelt. T. K. Maxx var også en butik, som jeg gerne ville besøge. De to butikker lå i det samme shoppingcenter. De havde mange fine ting, men butikken var så rodet, at den ikke levede op til mine forventninger. Men så fik jeg da set den.


De havde lidt Halloweenpynt fremme i TK Maxx… Resten af butikken rodede



Inden vi gik op på hotellet, spiste vi pizza på en af de nærliggende restaurenter


Der var 25° og det var ulideligt at sove i varmen på det lille hotelværelse. Først da jeg med en anordning af puder og pyntetæpper fik lavet lidt luft under det tykke mørklægningsgardin, og smidt den tykke dyne på gulvet, kunne jeg falde i søvn.



Næste dag tog vi på genbrugsjagt. Der var et stort udendørs loppemarked, som vi tog ud til. Der var mange mennesker og mange private sælgere, men jeg fandt ikke en helt masse. Dog fandt jeg en ting, som jeg var rigtig glad for. Nemlig en gammel tysk djævle figur til min Halloween samling.



Der var hedebølge så vores medbragte vand slap hurtigt op, og vi måtte købe en flaske vand fra en madbod. Da vi havde set det meste af det store loppemarked, tog vi ud mod en genbrugsbutik, jeg tilfældigvis havde opsnappet på TikTok. Den var stor, men lidt dyr, i forhold til vores danske genbrugsbutikker. Der lå to butikker i Hamburg.



Vi tog ud til et lille shopping center i St. Pauli og endte med at drikke en kop kaffe på Copenhagen Coffee Lab



Denne strandpark lå klods op af shoppingcenteret.

Vi tog videre ind til centrum for at spise aftensmad, inden vi tog ud til en blomsterpark, fot at se et lysshow. Det var en utrolig flot park, og der var så meget at se på. Det var sjovt at se lysshowet, for det var akkompaneret med kendte tyske melodier, som mindede om det musik der blev spillet i gamle, tyske eventyrfilm i min barndom i 1980’erne. Blomsterparken lå lige ved siden af den gamle tvmast.







Næste dag stod den på flere genbrugsbutikker og shopping inden hjemrejsen. Først var vi i endnu en Stilbruch butik.





Efter Stillbruch fandt vi denne lille genbrugsbutik.





Dagens beskedne genbrugsfund, et Starbucks krus, et glas og en lidt for dyr påskehare, men det var en Goebel figur, som jeg ikke kunne stå for, da jeg så den i vinduet.. Så mit gebrokne tysk kom på lidt af en prøve, men butiksassistenten forstod mig.

Næste morgen stod vi tidligt op, så vi kunne spise morgenmad på hotellet, inden vi skulle med toget hjem.
Klokken var kun 8:40, da vi sad i toget, så jeg måtte lige have en kaffe med til turen.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar