søndag den 5. april 2020

Jul og vinter

Ups. Nu er der igen gået længere tid, end jeg havde planlagt, før jeg vendte tilbage til bloggen og en hel del er sket siden sidst. Lige nu er hele verden præget at Corona virus Covid-19, som selvfølgelig også har vendt op og ned på mit liv, men inden jeg fortæller jer om det, vil jeg lige tage jer med igennem de sidste par måneder. Der er nemlig sket andre ting i mit liv. Endnu engang skal jeg beklage at billederne roder lidt. Det er simpelthen fordi jeg har måtte tage både laptop, ipad og mobil i brug, for at få de billeder med, som jeg har udvalgt.

D. 20. december gik jeg på vinterferie. Starbucks gav gratis julekaffe, hvis man kom i en "Ugly Christmas Sweater" og da jeg først skulle møde sent, kunne jeg lige nå i Starbucks og drikke kaffe med en veninde, inden jeg skulle på job. Efter job skulle vi nemlig fejre min fars fødselsdag, så hele familien tog i Zoologisk have for at se "Jul i Zoo." Det var utrolig smukt, som de have fået forvandlet det hele med tusindevis af flotte julelys.



Min niece og nevø fortalte julemanden hvad de ønskede sig til jul






Juleaften holdt jeg hos mine forældre. Som altid var vi på kirkegården for at tænde lys. Vi sørger altid for at være hjemme igen til Disneys Juleshow. I år kunne min nevø på knap 3 år være med til at hygge med tegnefilm om mine Disney småkager. Jeg tror han syntes at det var hyggeligt at man måtte spise småkager imens man så tegnefilm. Senere på aftenen kom julemanden også på besøg.







I slutningen af december tog jeg mod et tilbud hos Louis Nielsen, om en udvidet synstest. I løbet af december oplevede jeg nemlig nogle lysglimt for øjnene, som om jeg pludselig blev blændet, så jeg tænkte at jeg hellere måtte få øjnene tjekket. Helt tilbage til slutningen af 1990´ne fik jeg briller, i forbindelse med at jeg tog kørekort. Lægen rådede mig til at få briller, så jeg bedre kunne læse vejskiltene. Jeg fik lavet briller, men jeg har aldrig brugt dem. Jeg har sådan set heller aldrig kørt bil. Da jeg var hos Louis Nielsen i december var optikeren lidt bekymret for mine øjn, da han kunne se noget på billederne, som virkede lidt bekymrende. Han sagde dog, at det ikke var sikkert at det var noget, men han ville nu gerne have min egen læge til at tjekke op på mit helbred, for at udelukke sukkersyge mm. Og så kunne han ellers informere mig om at jeg kun havde 45% syn på mit venstre øje og 95% på mit højre øje. 45%... AV!! Det slog mig næsten ud, for det lyder jo som om jeg nærmest ikke kan se. Heldigvis har mit højre øje det så godt, at det har været tilstrækkeligt for mig. Jeg bestemte mig med det samme for at få lavet et par briller.
Brillerne hentede jeg d. 2. januar og selv om jeg aldrig har brudt mig om tanken om at skulle gå med briller, har jeg gået med dem lige siden. Det tog mig et par uger at vænne mig til at gå med brillerne. I starten blev jeg svimmel og måtte have brillerne af flere gange om dagen. Jeg kunne mærke at mit venstre øje nu kom på arbejde igen. Efter at have slappet af i alt for lang tid, skulle det nu til at begynde at se igen og jeg kunne mærke det. Det svarede lidt til at du træner dine muskler med håndvægte. Der er dage, hvor jeg helt glemmer at tage brillerne på. Jeg kan jo heldigvis godt se uden brillerne på. Jeg kan bare se bedre med brillerne på,
Et par dage efter jeg havde fået brillerne tog jeg til lægen. Han målte mit blodtryk, som var en lille smule forhøjet og bad mig komme igen om et par dage for at få taget en blodprøve. GISP. Jeg har aldrig før haft behov for at få taget en blodprøve. Jeg hader nåle og tanken om nåle og blod har altid fået mig til at frygte den dag, jeg selv skulle have taget en blodprøve. Men jeg sørgede for at kigge væk og så var det faktisk slet ikke så slemt. Det var bare tanken om det, som var slem. Et par dage efter fik jeg resultatet på blodprøven, som jeg tog med ud til optikeren. Han kiggede på tallene og lavede en måling af trykket i øjet. En måned senere skulle jeg igen komme ud for at få målt trykket i øjet og også det resultat kom frem med, at der ikke var noget at bekymre sig for mht. sygdomme osv.

Jeg valgte en billig brille. da jeg ikke var sikker på at jeg kunne vænne mig til at bruge den

D. 1. februar havde Blå Kors 125 års jubilæum, så jeg tog med en veninde ud i den store butik i mit nabolag. Man kunne vinde et gavekort på 125kr og jeg var så heldig at vinde. Gavekortet skulle bruges samme dag, så jeg kom på lidt af en prøve, for at finde noget. Jeg endte dog med at få det brugt.


I februar begyndte det, som altid at krible i fingrene, for at få sået og plantet noget på altanen, så jeg begyndte at gøre lidt frø klar til at så. Efterhånden som frøene kom frem i butikkerne begyndte jeg også at købe nogle.






Jeg begyndte også så småt at ryde op på altanen og fjernede ukrudt osv. Jeg elsker at have jord under neglene.

D. 13. februar var jeg med min mor i AKKC for at se musicalen "Midt om natten." Den var rigtig god. "Midt om natten" er en af de film, som jeg har set mange gange, så jeg kunne mange af replikkerne. Det var sjovt at se kulisserne og kostumerne.


D. 21. februar havde jeg min niece på besøg. Vi skulle selvfølgelig bage fastelavnsboller. Jeg havde vinterferie, så vi kunne nå ud at handle lidt, i mens vores fastelavnsbolledej hævede. Først tog vi i Bilka, så i Billig Blomst og Plantorama, hvor hun kunne lege i deres fine legeland. Vi sluttede af med et pølsehorn og en jordbæris i Ikea, inden vi tog hjem. Da vi kom hjem bagte vi banancupcakes og fyldte vores fastelavnsboller, som skulle hæve igen. Vi lavede også fine katte ud af sort fondant, som skulle pynte vores fastelavnsboller. Jeg havde købt en udstikker med en kat i Søstrene Greene, som gav mig ideén. Da kagerne og fastelavnsbollerne var bagt, sluttede vi dagen af med noget, som er blevet til en fast tradition. Aftensmad på McDonalds, som ligger 400m fra min lejlighed. Næste dag dækkede vi op til fastelavnsfest, da hendes far og søskende kom for at hente hende.







Til fastelavnsfesten i børnehaven, var jeg klædt ud som en der var på fotosafari. En af mine kollegaer syntes nu at jeg lignede Sebastian Klein.

Februar var præget af sol og frost, men i slutningen af måneden kom der endelig et lille snedrys forbi. Det var som om vi lige skulle have lidt sne, inden foråret officielt startede.



Så nåede vi til marts og jeg synes at marts fortjener et blogindlæg for sigselv, da det var i marts at verden blev forandret grundet Corona Covid-19 virus, som skulle vise sig at have indvirkning på alt og alle.

2 kommentarer:

  1. Hej Karoline, jeg ville lige efterlade en lille hilsen, siden jeg altid hygger mig med dine detaljerede og hjertelige indlæg. Pas godt på dig selv!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, det var sødt af dig.Jeg må se, hvornår jeg igen får tid til at skrive lidt på bloggen. Det bliver nok inden længe, så du er velkommen til at læse med igen :)

      Slet